Actuele vragen uit de markt
Beter resultaat door 'Effectief Klantspecifiek Verkopen'
Sofon, leverancier van verkoopondersteunende software, kiest voor Com4tec B.V.
Lezing 'Effectief Klantspecifiek Verkopen' krijgt hoge waardering bij deelnemers.
Com4tec B.V. verzorgt lezing Seminar 'Winnende offertes - Slimmer verkopen voor beter resultaat'.
Invoering van Verkooproces Engineering levert -verbeterd rendement en -klanttevredenheid.
lezing: Effectief klantspecifiek verkopen - summary
spreker: Anton van Wezel, Com4tec B.V
seminar: WINNENDE OFFERTES - Slimmer verkopen voor beter resultaat
organisator: Sofon Guided Selling - Son
datum: 25april 2013
locatie: Kasteel Wijenburg-Echteld
Effectief klantspecifiek verkopen
- Ontwikkel uw verkoopstrategie voor beter rendement en klanttevredenheid -
‘Als ondernemer streeft u naar succes. U bent bereid daarin te investeren en maakt daarbij de juiste keuzes. Kortom, u wilt uw commerciële ambities realiseren! Door verschil te maken!
Daarbij staan de resultaten in juiste verhouding met de geleverde inspanningen door effectiviteit in het verkoopproces.’
Motivatie voor commerciële innovatie door Verkoopproces Engineering
In de praktijk zien we dat ondernemers, en in het bijzonder het midden- en kleinbedrijf (MKB), zich veelal richten op de (internationale) promotie van hun producten en/of diensten (Product Selling) en sturen nog onvoldoende op klantwaarde en klantbehoefte.(Solution Selling).
Traditionele (ambachtelijke) verkoopmethodieken geven vaak onvoldoende garantie op succes en leiden vaak tot relatief hoge kosten.
Typisch ongewenste situaties van deze traditionele methodieken zijn onder andere:
- afstemming Marketing en Verkoop is niet effectief
- onvoldoende kwalitatieve leads
- oplossingen sluiten onvoldoende aan bij klantwensen
- offertes worden niet of onvoldoende opgevolgd
- verkopers willen graag alles zelf doen en ‘scoren’ onvoldoende
- management heeft onvoldoende inzicht in proces
Samengevat leidt dit veelal tot inefficiënte inspanningen met onvoldoende resultaat waardoor uitbreiding naar nieuwe (internationale) markten niet mogelijk blijkt of stagneert.
Verkoopproces Engineering is meer dan een vernieuwende methodiek, het is een integrale benaderingswijze van het gehele commerciële proces binnen een organisatie.
De benadering van dit proces als ‘productieproces’ omvat de functionaliteit marketing, verkoop, en nazorg. Daarbij wordt het innovatieve karakter met name bevestigd door de combinatie van markt, klant en klantbehoefte, organisatie, proces en product.
Tevens zijn toepassingen van moderne middelen, zoals de vele beschikbare internet- en professionele softwareapplicaties (CRM), belangrijke succesfactoren.
Deze faciliteren het opzetten en beheer van databases, moderne communicatie met de doelgroep(en), inzicht en analyse van resultaat van diverse processtappen en sturing daarvan.
Als basis voor het aanbrengen van de stapsgewijze structuur in het integrale commerciële proces heeft het model ‘Theory of Constraints’, van de bekende managementgoeroe Eliyahu Goldratt (1947-2011), model gestaan.
Het daaraan gerelateerde ‘Funnel management’ (of ook ‘buffer management’ genoemd), in combinatie met toepassing van ‘Relationship Centric Marketing’, resulteert voor veel bedrijven (met name MKB-B2B) in een volledig nieuwe aanpak.
Stap voor stap wordt het proces doorlopen én worden de resultaten gemeten en beoordeeld. Pas ná succesvol afsluiten van een specifieke stap zal de volgende gestart worden, tot aan de laatste stap: een tevreden (nieuwe) klant!! Ook wordt nadrukkelijk gekeken naar inzet van mens en middelen. De inzet van ‘de juiste man op de juiste plaats’ creëert mogelijk een nieuwe dynamiek op het gebied van HRM- en competentiemanagement.
Tijdens deze lezing maakt u kennis met commerciële innovatie, dat begint bij het inrichten van een efficiënt verkoopproces. Implementatie van Verkoopproces Engineering resulteert in een verbeterde effectiviteit van het gehele marketing- en verkoopproces binnen uw organisatie, met name daar waar het klant-specifieke-producten en/of diensten betreft.
Effectief verkopen door invoering van Verkoop-Proces-Engineering heeft een positief stimulerende werking op de gehele bedrijfsvoering, met als bewezen resultaat:
- verbeterd bedrijfsrendement
- realisatie van commerciële doelstellingen
- klanttevredenheid
Op basis van zijn professionele ervaring maakt Anton van Wezel u bewust van de praktische mogelijkheden voor effectief verkopen van uw klant-specifieke producten/diensten door optimalisatie van het verkoopproces; Door het verschil te maken
Door de implementatie van Verkoopproces Engineering zet u de juiste stap naar succesvol ondernemen.
Com4tec B.V.
Anton van Wezel
De lezing wordt verzorgd door Dhr. Anton van Wezel, Algemeen Directeur Com4tec B.V.
Als consultancybureau houdt Com4tec zich bezig met commerciële innovatie en praktische ondersteuning van ambitieuze ondernemers bij de realisatie van hun commerciële doelen.